Iskolapadtól a pódiumig
2024. szeptember 24.
Élmények a fókuszban, erre épült András előadása a VII. Informatikai szakmai napon, mely az Agórában került megrendezésre ‘A UX szerepe és jelentősége a szoftverfejlesztésben” címmel.
Ami feltűnt a sok igényes előadás-fólia mellett, az az, hogy a külső nem minden. Lehet egy adott weblap nagyon szép, egy cipő puha tapintású, ha a honlapon csak sok kattintás után kapom meg azt az információt, amit szeretnék, vagy maga a csizma habár szép, de hordhatatlan, mert annyira kényelmetlen. A UX szerepe hatalmas, hiszen az elsődleges cél az, hogy a felhasználó szeresse a terméket, rajongjon érte, mert akkor az üzleti rész is sikeres lesz. Egy jó termék a felhasználó fejével készül, hiszen neki kell megfelelni, különben a vevő nem fogja megvenni.
Szó volt a ketchup-os üveg evolúciójáról, 125 évvel ezelőtt hogy nézett ki a ténylegesen üvegből készült termék, amit ki kellett csapkodni, hogy az a tányérra kerülhessen. Sok mindenen változtattak az idők során, más lett az anyag, átalakult a forma és mára fejre fordítva tároljuk a hűtőben a könnyebb felhasználás érdekében.
Maga, mint User Experience az informatikába is beleásta magát, a hatékony fejlesztői csapat része már ez a szakmává alakult kifejezés. Ahhoz, hogy egy termék, egy app vagy egy honlap jó élmény legyen, ahhoz sok szakterület összehangolt munkájára van szükség. Kellenek olyan szakik, akik sokat kutatnak, feltárják a lehetőségeket és hoznak olyan adatokat, amelyekből dolgozni lehet. Ezekből a valós számokból lehet analíziseket, majd terveket készíteni. Tévhit az, hogy a szoftverfejlesztés ekkor kezdődik csak el. Egy szakmailag megalapozott, jól felkészült fejlesztői csapat részének kell lennie az előzőekben felsoroltaknak, kiegészítve a minőségbiztosítással és persze magával a UI/UX-szel.
Kiemelt szerepet kapott még az ozmotikus kommunikáció is. A sok inger, ami minket ér nap, mint nap akár a munkahelyen, kikényszeríti belőlünk a fókuszálást. Lehet látni olyan informatikusokat, akik fejhallgatóval a fejükön dolgoznak, hogy ki tudják zárni a körülöttük ülők zaját. Ugyanakkor ha olyan információ hangzik el, ami engem érdekel vagy érint, akkor automatikusan felfigyelek. Pont ezért jó, ha sok szakma képviselői ülnek egy csapatban és beszélgetnek egymással, hiszen sok pénzt és időt lehet megtakarítani azzal, ha átbeszélnek egy adott munkafolyamatot, mielőtt az implementálásra kerül.
Maga egy fejlesztői csapat sokrétű és nem tudhatjuk, hogy milyen szakmák kellenek majd a jövőben ahhoz, hogy a felhasználói élmény gyarapodjon és sok hasznos termék jelenjen meg. Egy biztos, az informatikai iskolapadból lehet UX területen is dolgozni, ahogy András is ezt tette.